Kommunfullmäktige, en plats för företrädare

I tisdags var jag och två andra Sverigedemokrater i Linköpings kommunfullmäktige som åhörare. Dels för att lyssna på debatten och lära sig mer inför vår tid som folkvalda representanter, men också för att iaktta och lära sig hur ledamöterna utför sitt viktiga uppdrag som representanter. Av någon märklig anledning höll fullmäktige på i endast 45-50 minuter, men det var intressant för det.

Främst fick en företrädare vår uppmärksamhet då han satt vid sin dator och var inne och läste på någon tidning, på någon sida som liknande youtube samt facebook. Jag tror förvisso inte att han missade något viktigt, men till skillnad från de andra ledamöterna höll han ögonen på sin dator istället för på vad som föregick i fullmäktige. Inte tror jag att hans simultankapacitet är dålig, men skall en ledamot verkligen syssla med något annat under ett fullmäktigemöte? Det tycker inte jag.

Alla vi tre tog ett flertal bilder, och jag har valt att publicera en av dem här.

Johan Karlsson, som är en av de två Sverigedemokrater jag besökte fullmäktige tillsammans med har även skrivit ett inlägg om detta som går att läsa här.

Kommentera

