Inga eller sena betyg drabbar de svaga

Den rödgröna röran, med Vänsterpartiet i spetsen, är kritiska till betyg och framför allt tidiga betyg. De anser att betyg delar in elever i olika grupper och inte hjälper dem i skolan. En ny studie från Institutet för arbetsmarknadspolitisk utvärdering (IFAU) visar dock att så inte är fallet. Sena betyg gynnar enligt denna unika studie välbärgade pojkar och missgynnar elever med lågutbildade föräldrar.

Denna studie är den första någonsin som har kartlagt vad betyg i unga år innebär för elevers framtida studier och inkomster. Anna Sjögren, som har forskat på området har följt personer födda 1954-1974 genom skolväsendet. Studien visade även att det av 100 barn var 2-3 fler pojkar och 2-4 flickor som inte tog gymnasieexamen efter att betygen i unga år tagits bort.

Samtidigt gick fler pojkar, men inte flickor till högutbildade föräldrar vidare till högskolestudier. Senare i livet fick dessa pojkar också en högre inkomst.

Jag kan från egna erfarenheter se hur betyg över lag har hjälpt mig att veta hur det har gått i grundskolan. Under mellanstadiet hade jag egentligen ingen lust att bry mig så mycket i skolan. Jag gjorde tillräckligt bra ifrån mig i vissa ämnen för att mina föräldrar lyckligtvis ville förhöra mig ibland, men annars brydde jag mig inte så mycket. Jag var jättetrött på skolan. Det var inget för mig, och jag ansträngde mig inte ett dugg mer än vad jag behövde i några ämnen, om man bortser från historia som jag hade ett stort intresse utav. Jag hade en otroligt bra mellanstadielärare som försökte berätta hur det gick för mig i olika ämnen, men ändå kunde jag bara gissa mig till vart jag låg, och hade ingen som helst aning om hur det egentligen låg till.

Förändringen kom i 7an efter min flytt till USA. Det var då jag för första gången fick betyg. Att få betyg var för mig en stor upplevelse och jag kände att jag verkligen behövde prestera bra. Nu fanns det något att jobba för, vilket jag också gjorde. Oavsett hur bra jag hade jobbat upptäckte jag dock att jag låg betydligt sämre till i matematik än vad jag hade trott innan. Det var en chock. Samtidigt upptäckte jag till min stora glädje och förvåning att jag var betydligt bättre i geografi än vad jag trodde. Bara att få veta hur jag låg i olika ämnen gjorde att jag visste vad jag behövde lära mig mer om.

Efter att ha ägnat mer tid åt mina svaga ämnen kunde jag få de betyg jag behövde för att läsa de kurser som intresserade mig mest. Jag fick chansen att komma vidare i skolan och läsa på högre nivåer samtidigt som jag fick resultat efter allt slit i skolan. Sist men inte minst fick jag ett tydligt mål att sikta på. Tänk om jag bara hade haft chansen till allt detta långt tidigare.

Det hävdas ofta att betygsfrihet gynnar de svagaste grupperna, men efter denna studie kan man se att så alltså inte är fallet. Är det inte den rödgröna s.k. ”koalitionen” som påstår sig stå upp för dem som har det sämst ställt i samhället? Tydligen inte, men det visste vi nog redan.

Länk: Skolvärlden

Annonser

2 Responses to Inga eller sena betyg drabbar de svaga

  1. Info skriver:

    SKOLBETYG

    Återigen har den svenska debatten om skolbetygs vara eller inte vara blossat upp (särskilt i Sveriges radio). Ska betygsskalorna vara tregradiga eller femgradiga eller sjugradiga? Ska betyg ges fr.o.m. låg- och mellanstadiet eller först när en elev är femton-sexton år?

    Ska betyg över huvud taget få förekomma? Är det inte fel att stämpla och sortera små barn och ungdomar? Ett ondskefullt kapitalistiskt knep för att få fram ”lönsamma” och undergivna arbetare? (Jfr Peter Tillbergs av 70- och 80-talens socialistiska kulturelit i DN korade ”svenska nationalmålning”, ”Blir du lönsam, lille vän?”; se Google bilder.)

    Meningarna går isär – utom i viss mån på EN punkt. Allt fler ansluter sig nämligen till uppfattningen att betyg verkligen ska sättas – på LÄRARNA. Av eleverna. Lämpligen då redan från lågstadiet. Lärare med lågt betyg – sådana som t.ex. haft vissa kunskaps- och ordningsfordringar eller misstänkts hysa en felaktig, politisk uppfattning – ska kunna avskedas på barnens begäran.

    I vecka 23 lanserades ett för hela världen helt nytt förslag till betygssättning i Ring P1, som enligt programledarinnans välvilliga hållning tydligen skulle kunna komma att bli ett framtida valargument.

    En kvinna ringde in. Påstående, att hon tidigare hade varit lärarinna. Hon beklagade sig jämmerligen över hur tråkigt det hade varit att behöva sätta låga betyg på svaga elever, som hon visste hade gjort sitt allra bästa och verkligen hade bemödat sig på olika sätt att förbättra sina resultat. Denna påstådda lärarinna hade då uppfunnit en egen betygsskala, där också annat än kunskapsprestationer vägdes in, såsom

    KOMMER OFTA I TID TILL SKOLAN
    HJÄLPSAMHET
    TREVLIGT UTSEENDE

    Och vips blev många av de svagaste eleverna (flickor) klassens överdängare med lika höga betyg i samtliga ämnen som klassens övriga flickor tidigare fått i sina specialämnen. Därmed direkt kvalificerade för de mest åtråvärda universitets- och högskoleutbildningarna (till veterinär, jurist, journalist, läkare, psykolog, genusambassadör, jämställdhetsstrateg, sexolog, lyckocoach, kroppspsykoterapeut osv.).

    Frågan är nu, om denna lärarinnas(?) åtgärder var lagliga. I så fall vet jag vad jag ska kräva för egen del. Jag anmäler mig till ett långdistanslopp (långlöpning är jag verkligt dålig i) med höga priser, går i mål bland de sista men påpekar då för domaren världens allmänna orättvisa, att mitt hem var löparovant samt att jag dels haft på mig de renaste löparskorna, dels överräckt en mugg vatten till en medtävlande. Därpå emotser jag någon av de högsta prissummorna.

    ANM.: Studentexamen i Sverige avskaffades av socialdemokraterna 1968 såsom elitistisk och förtryckande. Därefter har ingen ”tagit studenten”. Alla har bara slutat skolan.

  2. Rickard Danell skriver:

    Egentligen kan jag inte se några argument emot tidigare betyg. Det kommer ju bara gynna eleverna som förmodlingen måste dra i en högre växel och därmed lära sig mer. Och vad jag vet så dör man inte av mer kunskap!

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: