Moskébygge i Norrköping

I Norrköping planeras det ett bygge av en moské i framtiden. Det är det Islamiska kulturcentret i Norrköping som på sin hemsida uppmanar folk till att bidra till bygget med pengar. I Norrköping finns än så länge ingen fullskalig moské, så detta skulle bli den första. Redan nu äger föreningen mark för ändamålet.

Moskén är tänkt att ligga i Hageby, ett område som redan är präglat av hård segregation och motsättningar mellan olika kulturella grupper. Att bygga en fullskalig moské där kommer knappast hjälpa alla de människor som idag bor där och än så länge inte blivit en del av det svenska samhället. Hageby är idag en stadsdel som är hårt drabbat av kriminalitet och har tidigare toppat listan i Sverige som visar i vilka stadsdelar flest brott begås. I statistik från år 2005 visade det sig att en femtedel av alla ungdomar boendes i Hageby mellan 15-19 år hade begått ett brott.

Läs mer på Politiskt Inkorrekt och Norrköpings Tidningar.


11 Responses to Moskébygge i Norrköping

  1. Rickard skriver:

    Ok i Hageby är en ganska blandad bostadsområde med både svenskar, finnar och människor med andra rötter.
    Angående brottsigheten visar ju tydligt på det BRÅ menar i en undersökning som de gjort att det r ingen störe skillnad mellan personer med utländsk härkomst och svenskar ur arbetarklassen. De begår lika mycket brott utifrån Socialekonomisk livssituation. Men vad vet du. Du är ju född med silversked i munnen och troligtvis aldrig behövt arbeta i hela ditt liv.

    kanske skulle åka ut och besöka ett område istället för att sitta och vara fördomsfull. Jag bor i Hageby, jag är svensk och jag trivs mycket bra i detta omrde. har aldrig blivit hotad, rånad eller misshandlad. Aldrig haft inbrott eller dyligt.

    du är en jävla pajas!

    • markuswiechel skriver:

      Rickard. Att kallas pajas är inget jag gillar. Det är dessutom ett tecken på att du är omogen. Använd ett vårdat och seriöst språk, annars tas inläggen bort i framtiden.
      Nej, socialekonomisk livssituation är inte skälet till att invandrare begår fler brott än svenskar, och nej, jag är inte född med silversked i mun.

    • Puttzork skriver:

      ”Angående brottsigheten visar ju tydligt på det BRÅ menar i en undersökning som de gjort att det r ingen störe skillnad mellan personer med utländsk härkomst och svenskar ur arbetarklassen.”…vart ser du det?
      tog fem minuter att motbevisa den tesen(se länk sid 6)
      om man då som du anser att majoriteten av svenska folket är arbetarklass inkl dom i hageby.
      ni kommunister brukar ju ha lite svårt att få det där med siffror att gå ihop, så om du har problem med att tolka dom så kan jag vara lite solidarisk och förklara dom..men då får du be snällt

  2. M skriver:

    Kommer det att bli någon demonstration av något slag?

    • markuswiechel skriver:

      Vi får se, men inte i dagsläget eftersom det endast är föreningens planer.

      • elisabeth skriver:

        Demonstration är nog kanske inte bästa motåtgärden. En demonstration kan väcka irritation hos innevånarna i den här surbullestan och ge motsatt effekt.
        Däremot skulle kanske en namninsamling ge ett lite bättre gensvar hos såväl innevånare som politiker?

        På något vis måste vi protestera mot de två planerade mosébyggenaa och den planerade friskolan.
        Men hur?

        • markuswiechel skriver:

          Vi har börjat diskuttera hur vi ska gå till väga. En demonstration är mycket tänkbar. Förhoppningsvis blir det en bra respons.

  3. Rickard skriver:

    Vi vill inte ha en massa rasister och annat pack springande i Hageby. ni kommer inte hjälpa situationen när ni sprlar ut arbetare mt arbetare. För det är ju det eran politik handlar om.

    kom inte ut till Hageby. Ni är inte välkomna!

    • markuswiechel skriver:

      Jag vill inte heller ha rasister i Hageby. Jag vill överhuvudtaget inte ha rasister i Sverige. Härligt att vara överens, eller hur!
      Vår politik bygger på gemenskap, inte splittring. Det spelar inte roll vad personen i fråga har för ekonomisk eller materiell bakgrund.

  4. elisabeth skriver:

    Jag vidhåller…jag tror inte att demonstration är en bra lösning i den här stan.
    Namninsamlingar och små grupperingar på stan med upplysning/informationsmaterial och information i brevlådan tror jag ger bättre effekt.

    Mången Norrköpingsbo är emot de planerade byggena och friskolan, det vet jag…men att gå ut i en demonstration tror jag är fel väg att gå för att väcka folket. Det kan snarare väcka motsatt effekt.

    Tro mig, jag är infödd Norrköpingsbo (55+) och har bott här i hela mitt liv och vet hur det funkar på ett ungefär med ”nytänk” i den här stan.

    Var nu kloka och lyssna på en gammmal tant 😉

    • markuswiechel skriver:

      Okej, det är noterat och jag kommer ha det i åtanke. 🙂 Om du vill träffa oss någon gång så är det bara att höra av dig. Det är alltid kul med fler som vill vara aktiva eller vara med i SD-gemenskapen. 🙂

Kommentera

