Spårvagnstrafikens kostnader

Vi Sverigedemokrater är kända för att lyfta fram tabubelagda ämnen på bordet. Vi lyfter fram de samhällsfrågor som andra politiker inte vågar lyfta fram. Den mest kända frågan vi talar om är givetvis kostnaden kring den förda invandringspolitiken. Något vi i SD Norrköping nu lyft fram är frågan om stadens spårvagnar, vilket inget annat parti har gjort.

Vi är ensamma om att ställa frågan; vad kostar egentligen spårvagnstrafiken oss skattebetalare i förhållande till kommunens biogasbussar? Vi säger inte att vi ska stoppa utbyggnaden av den nya spårvägen eller att vi ska ta bort den spårvagnstrafik som vi har i Norrköping idag. Det enda vi vill veta är kostnaden. Då talar vi inte bara om kronor och ören för driften. Vi talar även om olyckor, kostnaden för underhåll, miljöpåverkan, flexibilitet, handikappanpassning, komfort, oljud med mera. De siffror vi vill ha fram ska sedan jämföras med framtagna siffror för busstrafiken.

Vi förstår att det finns ett kulturellt värde med spårvagnar i Norrköping. Det kanske även kan vara ett bättre miljöalternativ är t.ex. bussar som går på biogas, men detta kan vi inte veta säkert. Oavsett vad så anser vi att man inte kan försvara vare sig busstrafik eller spårvagnstrafik innan man har räknat på konsekvenserna.

När vi presenterade vårt valmanifest onsdagen den 8 september började pennorna glöda hos de närvarande journalisterna. Många kanske tänkte: ”Va? Ifrågasätter dem spårvagnar?” Jag minns hur jag log för mig själv efter att ha presenterat delen om kollektivtrafik i vårt kommunala valmanifest. Vi ifrågasätter nämligen allt. Vi vill ta ansvar för skattebetalarnas pengar, och visa dem exakt hur resurserna fördelas.

När man läser NT:s ledarskribent Michajlovs blogginlägg om våra planer på att jämföra kollektivtrafikens kostnader med varandra blir jag inte förvånad. Michajlov anser tydligen att man inte bör räkna på vad spårvagnstrafiken kostar. Precis som andra politiskt korrekta är det nog likadant med invandringens kostnader och intäkter som det är för Norrköpingspolitiker gällande spårvagnar. ”Usch, hur kan man vilja undersöka vad spårvagnar kostar, det går ju inte.”

Vi Sverigedemokrater är beredda att säga saker som kanske inte alltid anses politiskt korrekt. Vi anser att alla invånare ska få veta hur deras skattepengar fördelas. Vi tar ansvar.

Annonser

3 Responses to Spårvagnstrafikens kostnader

  1. Ingvar Våxmo skriver:

    Visserligen är jag jävig angående min kollega i SD Norrköping och SD Östergötland, Markus Wiechel, men jag kan ändå inte låta bli att säga att han klarar sitt uppdrag att vara huvudpersonen utåt på ett alldeles utmärkt sätt.

    Kryssa #23 Markus Wiechel på din SD riksdagsvallista, så får inte minst alla Östgötar en utmärkt representant i Riksdagen.

  2. Lars skriver:

    Den stora vinsten med spårvagnar är att användarna uppfattar kollektivtrafikslaget mer attraktivt än exempelvis bussar. Attraktivitet är svårt att räkna på.

    • Andreas ö skriver:

      Så sant, kostnaderna är ju inget man får reda på förutom när höga chefer mixtrar med avtal och så. Då får man veta vad dom får i lön och det är inte lite det. Miljö visten på biogas bussar MEN vad för bio medel är det? VAD går spårvagnarna på för framställd el? ja du det har jag ingen aning om och vill gärna veta det.

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: