Förlåt…

… att jag inte har skrivit på ett tag. Det har varit fullt upp och när jag haft tid har jag valt att fokusera på annat än bloggande. Det finns en hel del som skett sedan mitt senaste inlägg som skulle vara intressant, men jag lämnar det åt sidan tillsvidare.

Dock så vill jag belysa en otroligt intressant nyhet jag hittade på Dagens Nyheter. I Moderaterna Botkyrka användes en text, som med all sannolikhet är kopierad från Sverigedemokraterna. Ett fåtal ord är utbytta, och några ord har lagts till. Efter att ha jämfört texterna undrar jag om det är någon som tvivlar på att det är ett plagiat, och det måste vara otroligt pinsamt för Moderaterna att avfärda misstankarna som de gör. Undrar om dessa texter skulle vara två elevers svar under en tenta på universitetet. Skulle de rent av stängas av från sin utbildning?

Ur Sverigedemokraternas principprogram 2005:
Vi avvisar försöken att anpassa människan efter storslagna utopier. I stället menar vi att politiken bör utformas utifrån hur människan är i verkligheten. Varje samhälle bör vara byggt på en värdegemenskap, en minsta gemensam nämnare i form av grundläggande normer och värderingar. Denna enande faktor är viktig för att varje människa ska kunna känna sig trygg i sin identitet.

Ur Moderaternas ”Särskilt yttrande till kommunstyrelsen” 2010:
Vi avvisar försöken att anpassa människan efter kulturrelativistiska utopier. I stället menar vi att politiken bör utformas utifrån hur individer verkligen fungerar. Varje samhälle bör vara byggt på en värdegemenskap, en minsta gemensam nämnare i form av grundläggande kunskaper kring normer och värderingar. Denna faktor är viktig för att varje individ ska kunna känna sig trygg i sin identitet och i sin omgivning.

Visst visste jag redan att vi har en hel del sympatisörer bland de övriga sju riksdagspartierna. Att de dock skulle börja använda våra texter trodde jag dock inte skulle ske så snabbt efter valet.

2 Responses to Förlåt…

  1. bostrandmark123 skriver:

    Jag får framföra mitt lycka till i Riksdagen som Sveriges 8:e parti. Använd nu dessa påbörjade 4 år med att förankra partiets budskap. Och absolut inga dumdristiga utspel som kan ge motståndarna bränsle till att svarta ned partiet. Skapa och förmedla budskapet så att ni framstår som ansvarskännade och mogna män och kvinnor. Om partiet så gör kommer ni att bli betydligt större i %, och bli accepterade av de övriga partierna. Ta alla tillfällen i akt att angripa kommunisterna-deras rädsla är att Sovjettiden med alla mord och lönnmord kommer upp på agendan

    Vi är många medelålders och ålderpensionerade som sympatiserar med er och fler kommer vi att vi om partiet sköter budskapet rätt

  2. Marianne skriver:

    Ja vi är många som jag känner som går i pension i år.Vi röstar på er,känner även ungdomar och medelålders som röstat på Sd Visa styrka trots alla motgångar och mod att ventilera era åsikter,så tror jag att ni blir större nästa val,
    För mig är viktiga frågor skola,äldreomsorg,

Kommentera

