Journalister har fel

Jag har tidigare uttryckt att jag anser att journalister bär en stor skuld till varför SD har behandlats så dåligt. Nu tänkte jag skriva om något helt annat: Journalister skriver nästan aldrig helt rätt.

Jag har kollat igenom några artiklar jag hittat från förr, där jag blivit intervjuad och insett att det finns en likhet med varje artikel. Det finns näst intill alltid minst ett faktafel eller felcitat. Tidigare har jag inte brytt mig så hemskt mycket om det, men visst, det har hänt att jag mejlat in till redaktionen eller journalisten för att de ska rätta till det. Dock finns det gränser.

Nu har två stora nyheter som kretsar kring mig spridits, och jag blir trött på att höra folk prata om dem och inte förstå att det handlar om vinklingar, felcitat eller missuppfattningar. Därför tänkte jag klargöra här och nu vad de två senaste handlar om.

Expressen: De skriver att jag inte tycker att det är kriminellt att förtala. Sanningen är att jag sa att jag inte tyckte att jag gjort något kriminellt och att jag ansåg att förtalsdomen mot mig var fel.

Sveriges Radio: Jag har citerats ”östgötar är östgötar och smålänningar är smålänningar”, sedan har de påstått att SD inte skulle vilja blanda östgötar med smålänningar. Citatet stämmer, påståendet stämmer inte. Citatet kommer från en utfrågning om våra åsikter kring storregioner och är taget mitt i en mening där jag förklarar att många till stor del identifierar sig med vart man bor. Om någon frågar mig vem jag är säger jag kanske: ” Jag är en politiker från Östergötland”. Givetvis är det ingen annan skillnad mellan svenskar beroende på vilket län man bor i. Vi vänder oss främst emot storregioner av demokratiska skäl.

6 Responses to Journalister har fel

  1. Heja Markus, heja Sverige. Lycka till i riksdagen. Gammelpartierna behöver få veta att de lever. Ös på nu. Journalisterna har sin vanliga agenda, vänstertomtar. Visa var skåpet skall stå. Du har minst 330 000 röster bakom dig. Påpeka det för riksdagen och sätt tryck på dem.

  2. SM811 skriver:

    Det journalisterna håller på med är lågt och barnsligt.
    Jag läste att det finns personer som aldrig ställer upp på en intervju om det inte är i direktsändning.
    Mycket tråkig utveckling som journalisterna anammat med all förvrängning och faktafel. Inte undra på att deras förtroende ligger i botten.

  3. Storsvensken skriver:

    Hej Markus,
    Roligt att se Dig vid liv och i färd med att skriva något efter två månaders tystnad.

    Journalister tappar lätt kontakten med den nyanserade verkligheten och vinklar. De har väldigt svårt för att hålla sig till verkligheten med att referera rakt upp och ned.

    Det hör nog till historien att en tidningsmurvel skriver rätt. Det fanns dock en, Ove Nykvist, på Ulricehamns Tidning för några decennier sedan som kunde referera korrekt. Han var aktad i hela tidningens spridningsområde för sitt förhållningssätt.

    Ett tips kan vara att tala i tillräckligt korta meningar för att försöka undvika missförstånd.

    Kommer Du att figurera som William Petzälls ersättare i Riksdagen nu ?

    Du vet väl att det lättaste som finns är att vara Sverigedemokrat ! Det är bara att hålla sig till sanningen ! Bra ! Lycka till !

    • markuswiechel skriver:

      Tack Göran! Jag ska försöka blogg mer nu, men det kanske istället blir på min NT-blogg eftersom den når ut till fler. Just nu ser det ut som om jag ersätter William. Vi kan ju höras mer nu i veckan!

  4. Tommy Hansson skriver:

    Som journalist på SD-K ber jag att få protestera…

    Och grattis till ditt utträde ur SvK. Själv gick jag ur 1999.

Kommentera

