De nya sedlarna

Klockan 10 på förmiddagen satt jag tillsammans med min vän tillika partikollega Johan Karlsson från Linköping och tittade på livesändningen av presentationen på de nya sedlarna från riksbanken. Det var en ganska dyster syn, och vi var båda riktigt besvikna över namnen som fördes fram, med undantag för Astrid Lindgren på den framtida 20-lappen.

Riksbanken vill att personerna som ska bli sedelmotiv ska ha haft sin verksamhet under 1900-talet. De ska dessutom ha en folklig förankring, ett internationellt anseende samt representera olika delar av Sverige. Jag har full förståelse för att det kan vara positivt om de har ett positivt internationellt anseende, då det kan ha inneburit positiv publicitet för Sverige, men det är trots allt Sveriges sedlar det handlar om och då känns förankringen med det egna folket som högsta prioritet. Den geografiska spridningen har jag lite förståelse för, men varför denna ständiga kvotering i alla sammanhang?

Det stämmer helt och hållet att de personer som nu valts som sedelmotiv har betytt mycket för Sverige, men var finns historien?

Personligen anser jag att motiven på våra sedlar ska vara personer som betytt mycket för Sverige. Det är dessutom ett stort plus om det är historiskt viktiga och förankrade personer (exempelvis gamla kungar). Mycket därför tycker jag givetvis att det är otroligt tråkigt att Gustav Vasa försvinner från tusenlappen. Om nu en tidigare kung ska försvinna, varför inte sätta dit en ”ny”? Kanske Gustav II Adolf?

Precis som historikern Herman Lindqvist skriver så tycker jag att valet av personer är ”väldigt ytligt och populistiskt.” Herman Lindqvist säger även något som vi säkert är många som tänkt på, och blivit riktigt irriterade över: ”Vi glömmer vår svenska historia, och inte bara glömmer utan det är en trend i samhället att man ska förtränga att vi har en historia.”

Länkar: SvD, DN, DN

3 Responses to De nya sedlarna

  1. […] Varje litet steg för jämställdheten är viktigt, även om alla inte tycker det. […]

  2. SM811 skriver:

    Jag tycker som du. På sedlar skall det vara en bild av kungen.

  3. malin färdig skriver:

    fantastiskt att i varje inlägg se fel, känns bra att min fördom om att sverigedemokraterna sällan har några siffror rätt bekräftas. herman lindqvist är inte historiker. han har ingen utbildning inom historia, han har bara ägnat sig åt populärhistoria under många år. och mellan historia och populärhistoria finns en väldigt stor skillnad

Kommentera

