Glädjande siffror i opinionen

Jag har under helgen lärt mig ett nytt ord och jag misstänker att det är något som kommer bli allt vanligare med tiden: Salafister (radikala imamer).

Något säger mig att ord som niqab, hedersförtryck och salafister blir allt vanligare är en liten orsak till varför SD får 7,7 procent i senaste opinionsmätningen från United Minds och 7,1 procent i senaste demoskop. Sverige vaknar, sakta men säkert.

Länk: Politiskt Inkorrekt

3 Responses to Glädjande siffror i opinionen

  1. manckerstroem skriver:

    Ja, nya ord och kanske även nya helgdagar i almanackan i värsta fall. Men, vi får väl hoppas att Sverige hinner vakna först, och förpassa de värsta demoleringsaktivisterna till ett politiskt Sibirien.

  2. Magnus A skriver:

    Radikala imam kan säkert salafister vara, men det är nog mera ett exempel på vad en salafist kan vara (om så inte ovanligt) än definition.

    Jag är inte heller expert, men de är sunni och med lite stöd i Wikipedia och de sammanhang där jag sett salafister förekomma kan jag säga att inriktningens företrädare ofta anses jämförelsevis intellektuella men ändå är mycket fundamentalistiska. Wahhabismen i Saudiarabien är exempel på salafism. Sayyid Qutb, som inspirerat radikal och militant islamism senaste decennierna exempel.

    Salafister alltså skickliga att anpassa sig i västlig miljö (måste nog inte vara militanta).

    Vi vaknar för långsamt? Relativism antaget i språket, där kulturell relativism ses som det enda acceptabla, ett stort problem.

  3. Magnus A skriver:

    SD typ garanterat +2 procent per år, från nu nivån 7 procent. Garanterat 13 procent 2014. Tror jag.

Kommentera

