Ribban ligger idag på ”icke godkänt”

Karin Jonsson, centerpartiets oppositionsråd i Norrköping, verkade bli upprörd över mitt tidigare inlägg här på bloggen som handlade om personer med flyktingstatus som efter att de fått uppehållstillstånd åker på semester till sitt hemland. Bara efter att ha skrivit den meningen undrar jag hur någon överhuvudtaget kan anse att man har en hemsk människosyn och allt vad det heter.

Karin kanske inte tänkte på varför jag skrev ”flyktingar” och inte flyktingar. Anledningen är förstås att jag inte anser att en person som kommit hit på grund av flyktingskäl och sedan, ibland så kort tid som några månader senare, åker på semester till sitt hemland inte är en riktig flykting. Låt säga att det faktiskt är oroligt i hemlandet men att de semestrar i lugna områden i samma land, ja då är frågan helt annorlunda: Varför stack dom inte dit istället för till Sverige som ligger på andra sidan jorden?

Syftet med mitt inlägg var främst att väcka tanken om att alla invandrare som kommer hit inte är flyktingar. För att vara exakt så är det endast ca fem procent av dagens invandrare som har flyktingstatus. Hur många av dessa som är verkliga flyktingar och som behöver vårt stöd är svårt att veta, men oavsett vad så kan man redan genom att se den siffran konstatera att det vi sysslar med i Sverige inte handlar om någon omfattande flyktinghjälp.

Skulle den svenska staten vilja hjälpa människor i nöd, ja då skulle man förhoppningsvis försöka reformera SIDA, så att pengarna som skänks dit inte kastas bort, och sedan ge mer i bistånd till FN:s flyktingorgan UNHCR som tveklöst är det mest effektiva sättet att hjälpa människor som har det riktigt svårt. Att lägga en massa pengar på de människor som lyckats betala en flyktingsmugglare hundratusentals kronor för att ta sig till Sverige kan alltså endast betraktas som slöseri om man ser det ur ett ekonomiskt, men även humanitärt perspektiv.

Något jag reagerar på när jag läser Karin Jonssons blogginlägg är att jag får precis sabba vibbar från hennes förväntningar över hur invandrare ska anpassa sig när de kommer till Sverige som jag får när jag ser regeringens förväntningar på eleverna i svenska för invandrare (SFI). Jag anser att det är självklart att en person som flyttat till Sverige, eller något annat land för den delen, anpassar sig till samhället, skaffar ett jobb, betalar sin skatt och gör rätt för sig. Karin verkar ha en annan åsikt, det verkar i alla fall så på hennes inlägg. Som sagt, jag ser det som en självklarhet. Det är vad jag förväntar mig av dem.

Regeringen förväntar sig samma sak med eleverna i SFI som Karin Jonsson gör med sina invandrade vänner. Det är bra om man ger en morot eller stödjer en person som lyckas åstadkomma något över förväntningarna, men de som studerar i SFI får 12 000 kronor som bonus enbart för godkänd kurs. Därmed har man satt ribban på icke godkänt. Sjukt? Javisst!

Ett land som har hamnat på den nivån, där man inte förväntar sig att nyinflyttade betalar skatt och jobbar, eller där man inte förväntar sig att nyinflyttade lär sig språket, det är ett land som är illa ute och idag är Sverigedemokraterna det enda partiet som ser vart vi är på väg. Vill Karin lyfta fram enskilda exempel på flyktingar som gör rätt för sig får hon göra det, lika mycket som man kan lyfta fram enskilda exempel på flyktingar som inte gör rätt för sig. Tittar vi på statistiken så är denna historia trots allt inte till hennes fördel, vilket hon med flera tvingas acceptera en vacker dag.

Kommentera

