Jag blir äcklad

Ja, jag blir äcklad. Jag blir förbannad. Jag blir ledsen och jag blir frustrerad. Jag förstår inte hur vissa politiker och politiskt aktiva tänker när de gör politik av helgens tragiska händelser i Norge. Istället för att hantera tragedin med respekt och empati för de drabbade och alla anhöriga väljer alltså flera att försöka göra bland annat oss Sverigedemokrater till syndabockar. Det äcklar mig. Hur kan någon övehuvudtaget ha mage att använda tragedin för att vinna politiska poäng?

Den norska terroristen har en politisk agenda som bygger på diverse olika teorier, ideologier och åsikter. Även en och annan konspiration har gjort ett och annat avtryck i massmördarens agenda. Gång på gång får man trots det höra att olika politiska partier skulle vara kopplade till den norska mördarens dåd, och inte allt för sällan att till och med vi Sverigedemokrater skulle ha något ansvar för det som hänt. Med andra ord påstår flera (tragiska) politiker och samhällsdebattörer att så fort man kristiserar den totalitära ideologin islam så skulle man ha något ansvar för vad en ensam galning har gjort.

De som använder tragedin för att plocka egna politiska poäng råkar inte allt för sällan vara personer som tidigare, i alla fall i mina ögon, visat sig ganska verklighetsfrånvända. Många av dessa är hycklare, som talar om yttrandefrihet, demokrati och om allas lika värde, men samtidigt ser till att hålla oss Sverigedemokrater utanför debatter, olika sammankomster eller projekt. Det säger allt.

Runt om i landet har flera manifestationer för att hedra offren i Norge och för demokrati hållits, men där har vi inte allt för sällan frysits ute. Ett demokratiskt valt parti som står upp för demokratin får alltså inte vara med, i demokratins namn?

Jag vill citera norskan Berit Seal som i kristianstadsbladet har skrivit en text om ämnet:

”Vi har ett invandringskritiskt parti i Norge, Fremskrittspartiet, där Anders Breivik var medlem en kort period i sin ungdom. Ingen – och jag menar ingen – kan tänka sig att koppla detta parti till den förfärliga ogärning han har begått. Om man i inlägg vill ge tröst och visa medkänsla för Norge, vill jag upplysa om att vi norrmän helst inte ser att tragedin används för politiska syften för att främja radikala politiska åsikter. Det visar bara hur enkelspåriga vissa människor är. ”

Läs även det Jimmie Åkesson har skrivit här.

Kommentarer inaktiverade.

