Ordförandebrev vecka 45

Jag har nu tänkt att börja skriva ordförandebrev varje vecka, med en liten annan stil än det ”normala”. Eftersom jag har flera politiska uppgifter och de till stor del går in i varandra kommer jag alltså skriva ur ett perspektiv som politisk sekreterare och gruppledare också, alltså inte enbart som distriktsordförande. Detta främst för att alla där ute ska få se hur min vardag kan se ut, även om jag utelämnar det som tar det mesta av tiden så som t.ex. mejlande och ringande och istället fokuserar på höjdpunkter. Den gångna veckan, vecka 45, blir först ut.

Under måndagen var det partistyrelsemöte i Riksdagshuset i Stockholm, och jag fick återigen träffa trevliga partivänner från olika delar av landet. Vid partistyrelsemötena har förutom partistyrelsen, även distriktsordföranden, två representanter från ungdomsförbundet, valberedningens sammankallande och vår internationella sekreterare närvarorätt. Partistyrelsen diskuterade allt möjligt, bland annat behandlingen av de motioner som lämnats in till partiets högsta organ, landsdagarna. Vad som också diskuterades var förslaget på de nya stadgarna och det nya principprogrammet. Båda dessa är oerhört välskrivna och jag hoppas verkligen att de går igenom på landsdagarna.

Under tisdagen påbörjade SKL sin tre dagar långa kongress i Norrköping. Eftersom det var lagt i Norrköping hade jag tillsammans med två andra Sverigedemokratiska östgötar chansen att vara med under gruppmötet och fick lyssna till de diskussioner som fördes inför de andra två dagarnas beslutsärenden. Det var mycket givande, även om jag var tvungen att lämna diskussionerna för telefonsamtal senare på kvällen.

På onsdagen var det efter lite skrivande på förmiddagen återigen dax för ett besök på SKL-kongressen. Till en början tog jag del av flera beslutsärenden för att sedan förflytta mig till stadsbiblioteket där Stefan Arrelid (MP) hade anordnat ”en strålande utställning om energi” för kommuninvånarna, där de fick chansen att ställa frågor till de olika partiernas lokala företrädare. Det kom tyvärr inte så många besökare, men vi politiker kunde sitta och diskutera hur Norrköping kunde bli en grönare kommun och hur ambitiösa miljömål ska uppfyllas. Svante Axelsson som är generalsekreterare för Naturskyddsföreningen Norrköping var också med och han kunde dela med sig av en hel del intressant fakta. Jag var tyvärr tvungen att lämna diskussionen innan avslut på grund av att få iväg försenade utskick.

Torsdagen var sista dagen för SKL-kongressen och den var relativt snabbt avklarad någon gång på eftermiddagen. Några av våra tillresta partivänner följde senare med mig till Rådhuset för titta på den vackra byggnaden. En del fika och diskussioner hann vi också med innan de var tvungna att åka iväg.

Fredagen började klockan 8.30 med gruppledarmöte i Rådhuset. Förutom mindre intressanta IT-frågor diskuterades debattklimatet bland förtroendevalda i Norrköpings kommun. Det var minst sagt en viktig punkt att prata om och jag hoppas att det nu kan ske en förändring. Tyvärr har debatten förändrats sedan valet till det sämre. Förutom hånflin, skratt, och klappande med händerna beter sig flertalet politiker sig väldigt illa åt när man möter dem. Någon röd tråd genom vissa partier finns egentligen inte, utan det finns trevliga respektive otrevliga politiker inom alla partier. Vid mötet lovades det dock att gruppledarna ska försöka stoppa handklappningen efter anföranden i talarstolen, vilket är nödvändigt för ett trevligare debattklimat. Vad jag dock glömde att prata om var det fräcka och osmakliga uttalandena eller påståendena som ibland lämnar våra politiska motståndares munnar. Vi kommer aldrig någonsin acceptera att bli förknippade med rasism eller andra främmande tankesätt. Det vill jag vara tydlig med.

Under lördagen hade SD Östergötland en träff för medlemmar och sympatisörer. Inbjuden som gästtalare var Thoralf Alfsson, som är Sverigedemokraternas man på östgötabänken i riksdagen. Det var ett otroligt lyckat möte med några nya ansikten. Samtliga åhörare verkade vara riktigt nöjda med Thoralfs insats och vi hoppas att han kan komma tillbaka än en gång i framtiden.

Kommentarer inaktiverade.

