Ordförandebrev vecka 48

Vecka 48 blev likt de flesta veckor under hösten en mycket intensiv vecka. Det blev inte mycket sömn natten till måndag eftersom jag kom hem ganska sent efter landsdagarna i Göteborg och sedan låg och tog det lugnt ut med min sambo framför TV:n. På måndagsmorgonen var det dags att gå upp och påbörja en ny arbetsvecka.

Efter några telefonintervjuer med Norrköpings Tidningar och Folkbladet började jag måndagsförmiddagen med att förbereda inför gruppträffen för fullmäktigegruppen som vi var tvungna att skjuta på eftersom jag och en till i gruppen behövde förbereda oss veckan innan för landsdagarna och därför inte hann med en fullmäktigegruppträff veckan innan som planerat. Det gick ganska snabbt och vi gick igenom hur vi skulle förhålla oss till de ärenden som skulle diskuteras under fullmäktige på eftermiddagen. Vid 16.30 började kommunfullmäktige, vilket kan anses ha varit ett av de trevligare sammanträdena den senaste tiden. Även denna gång tog det inte slut förens vid 22-tiden, vilket gör att man lätt blir trött. En mer detaljerad beskrivning av fullmäktige finns att läsa i ett annat inlägg här på bloggen.

Under tisdagen medverkade jag i insticket med anledning av att Sverigedemokraterna idag har socialkonservatismen som primär ideologi. Inslaget kan ses på 24nt och ni kan trycka här för att se det. Hans Michajlov som är Norrköpings Tidningars ledare och har skrivit en del om mig och SD medverkade också i inslaget och detta var första gången jag fick träffa honom. Efter medverkan i Insticket begav jag mig till Rådhuset för att hämta lite saker och förbereda ett utskick till medlemmar och sympatisörer innan det bar av till Linköping för nytt möte på kvällen. Kvällsmötet som handlade om regionindelningen ägde rum i landstingshuset och var anordnat av Marie Morell (M) och Jan-Owe Larsson (M) som är ordförande för styrelserna i landstinget respektive regionförbundet Östsam. Förutom att det ser ut som om vi lyckligtvis slipper bilda storregion så kan man inte påstå att mötet gjorde någon så värst mycket smartare. Förutom jag själv från Sverigedemokraterna medverkade Joakim Pripp som är vår gruppledare i landstinget.

Onsdagen blev en heldag med att skriva nya ekonomiska riktlinjer för SD Östergötland, förbereda och förbättra dagordningen till torsdagens distriktsstyrelsemöte samt bereda och föreslå beslut till alla punkter. Med mig var min partivän Johan Karlsson som är sekreterare i SD Östergötland och även gruppledare och ordförande för SD Linköping. Den nya arbetsordningen som arbetats fram för SD Östergötland är en del av ett förnyelsearbete inom vårt distrikt och redan nu ser vi att det kommer att förenkla och förbättra arbetet framöver.

Mestadels spenderades torsdagen med att handskriva några brev för att få iväg kallelsen som jag tidigare arbetat med till sympatisörer och medlemmar. Efter detta blev det ett flertal telefonsamtal innan jag senare, runt 16.00 begav mig till pendeltågsstationen för att åka till Linköping. Tåget var försenat vilket också innebar en kvarts försening till distriktsstyrelsemötet i stadshuset. Dock var det ingen större skada skedd och ett givande möte kunde avklaras så att vi kunde bege oss hem igen runt 20.00.

Fredagen förblev en arbetsdag hemma, med många långa telefonsamtal och en hel del mejlande. Efter torsdagens distriktsstyrelsemöte fanns det en del saker som behövde ordnas och inför kommande aktiviteter behövde vissa detaljer spikas. En person som var intresserad av vår politik fick svar efter ett givande telefonsamtal och jag lyckades få svar på en del frågor om kommunens verksamheter efter att ha kollat med berörda parter.

På lördagseftermiddagen var det äntligen dags för årets första julbord arrangerat av SD Östergötland. Julbordet hölls i Laxholmskällaren som ligger i arbetets museum i Norrköping. Med var aktiva Sverigedemokrater med styrelse- eller förtroendeuppdrag i Östergötland och det var många trevliga samtal, glada miner och skratt under kvällen. I fem timmar lyckades jag få i mig sex tallrikar julmat innan jag begav mig hemåt.

Söndagen började med en härlig sovmorgon. Utskicken var fortfarande kvar att ordna med, vilket innebar många timmars brevskrivande tills alla 200 brev var färdigskrivna och alla frimärken var påsatta. Sedan blev det en promenad med hunden för att senare dricka lite glögg och fira andra advent med min flickvän.

Kommentarer inaktiverade.

