Svenska polisen, ett skämt

Jag tror nog inte att jag är ensam om att tycka att den svenska polisen är ett skämt. Inte för att jag har något emot poliser, tvärt om, jag blir oftast otroligt glad när jag ser en polisbil åka förbi. Polisen är ett skämt på grund av allt som gått snett när det kommer till den polisiära verksamheten i Sverige. Mycket sällan blir anmälda brott uppklarade, och i de fall där brottslingar döms för något de gjort är det oftast förhållandevis mycket låga straff. Förutom detta är polisen underbemannade. De har inte tid till mycket av de viktiga arbete som de är utsedda till att göra, och ofta har de inte rätt befogenheter att göra vad som krävs för att kunna sätta dit kriminella.

Vad de ledande politiskt korrekta politikerna i den blå-grön-röda sörjan gör, eller snarare inte gör, det vet vi alla. Att rikspolisstyrelsen vill göra vad de kan för att förbättra polisens arbete kan man tro är en självklarhet, men även här brister det. Redan sedan tidigare är det känt att polisen använder ”positiv särbehandling” för att uppnå något de kallar jämlikhet. Vad det i själva verkar handlar om är att kvinnor och framförallt invandrare har förtur till polisutbildningen. Man skulle kunna kalla det för rasism i vissa fall och i andra fall för könsdiskriminering.

Nu har rikspolisstyrelsen gått vidare med att ta bort språktestet i svenska för dem som söker till polisutbildningen, samt ta bort det tidigare kravet på att sökande måste ha ett samtal på en polismyndighet för bedömning av lämplighet. Skälet till detta kan man fråga sig vad det är.  Enligt Kim-Lena Ekvall Svedenblad, som är chef för kompetensutvecklingsenheten på Rikspolisstyrelsen, vill man med dessa förändringar ge möjlighet för fler att söka till polisutbildningen. Personligen har jag svårt att se varför folk inte redan med de gamla kraven kan söka till polisutbildningen om man kan anses passa som polis. De som efter förändringen har lättare att komma in på utbildningen är kort och gott personer som annars inte skulle klara lämplighetsbedömningen eller språkkraven. Det jag frågar mig då: Är det verkligen dem vi vill ha?

Länkar: Polisen, SD pressmeddelande

Kommentarer inaktiverade.

