Anmäld för förskingring

Under onsdagen runt 14.30 ringde aftonbladet mig och berättade att jag var anmäld för förskingring. Vad ska man säga? Polisen hade inte kontaktat mig. Någon anmälare hade inte heller kontaktat mig. Jag fick i likhet med flera andra händelser reda på det via media. En av de första frågorna jag fick var: Hur ser du på det här? Ja, vad ska man då svara?

Givetvis kändes det inte bra, men det kändes trots allt tryggt då jag vet att jag inte har gjort någonting fel. Jag har aldrig stulit, eller förskingrat som det så fint heter, några pengar. Det jag frågar mig är vad jag kan ha gjort för fel. Var det att jag i flera år spenderat mestadels av min privata tid åt ideellt arbete för Sverigedemokraterna? Var det kanske att jag i flera år ringt timlånga telefonsamtal med min privata telefon för partiets räkning eller kanske att jag åkt långa resor med mina egna pengar för att göra vad jag kunde för ett bättre Sverige?

Det visade sig, efter samtalet med aftonbladets reporter Erik Wiman, att jag blivit anmäld för att ha fått betalt av partiet för några av alla de resor och telefonsamtal jag har haft under valåret i partiets tjänst. Det visade sig att jag blivit anmäld för att jag under en period beviljats en minimal ersättning av partiet lokalt då jag flyttat till en onödigt stor lägenhet för att SD Norrköping skulle kunna använda den som mötes- och lagerlokal (istället för att bekosta en egen lokal). Trots en enig styrelse och trots att flertalet styrelseprotokoll och kvitton har redovisats som styrker att jag beviljats ersättning för några av mina många utlägg, finns det nu någon eller några som försöker svartmåla mig som om jag stulit partistöd.

Styrelsen för SD Norrköping 2010, som jag var ordförande för, beviljades ansvarsfrihet av revisorn och medlemmarna under årsmötet 2011. Det var ingen slump, det fanns nämligen underlag som bevisade att styrelsen, med mig inkluderad, inte gjort något fel. Trots detta och trots att jag inte är misstänkt för någonting bedriver nu flertalet medier en häxjakt emot mig för att någon uppenbarligen vill skada Sverigedemokraterna och inte minst mig.

Efter att ha talat med medier under näst intill hela torsdagen har jag fått reda på att kontoutdrag skickats till några av de journalister jag talat med. Det hela tyder så klart på att anmälaren har internt material, vilket ger så väl mig som många partikamrater en dålig magkänsla. Att journalisterna vet mer om dessa grundlösa anklagelser än polisen, som jag under torsdagen talat med och än inte fått se anmälan, är också ganska obehagligt. Den eller de personer som påbörjat det här kan inte ha mycket heder i kroppen. Den eller de personer som på ett sådant kallt sätt försöker förstöra för mig och Sverigedemokraterna borde skämmas. Det man kan fråga sig är, vad vinner man på något sådant?

3 Responses to Anmäld för förskingring

  1. […] att förtala en sverigedemokrat. Denna gång blev Markus Wiechel drabbad. Läs hans egna ord här: https://markuswiechel.wordpress.com/2012/03/02/anmald-for-forskingring/#more-2266 Jag förklarade hur media arbetar för min kära granne: – “Om du är sur på mig och […]

  2. […] “Efter att ha talat med medier under näst intill hela torsdagen har jag fått reda på att kontoutdrag skickats till några av de journalister jag talat med. Det hela tyder så klart på att anmälaren har internt material, vilket ger så väl mig som många partikamrater en dålig magkänsla. Att journalisterna vet mer om dessa grundlösa anklagelser än polisen, som jag under torsdagen talat med och än inte fått se anmälan, är också ganska obehagligt.” – skriver han på sin blogg. […]

  3. […] 23. Markus Wiechel, Norrköping – kommunalpolitiker som bl a är dömd för förtal . Marcus Wiechel har också fått medieuppmärksamhet efter internt bråk där någon polisanmält honom för att ha använt SD-medel på ett felaktigt sätt. Han har själv bloggat om detta. […]

