Almedalsveckan 2012

Nu är almedalsveckan över. Det var för min del tredje året som jag besökt Visby under politikerveckan och jag kan med gott samvete säga att det tveklöst var med mest lyckade veckan. Inte mindre än 17 seminarier/diskussionsforum och 12 tal/torgmöten har jag hunnit med trots att jag även haft möten, varit på rundvandringar, badat och gjort annat kul. För att delge er vad jag varit med om beskriver jag dag för dag nedan med specifika händelser och sedan de större evenemangen/händelserna jag varit med om.

Söndag 1/7: På Sverigedemokraternas dag åkte vi dit och bilen jag åkte med lämnade Norrköping klockan 4.45 på morgonen. Klockan 7.30 avgick färjan från Nynäshamn och runt 11 var vi framme. Sverigedemokraternas nyhet om att vi nu är positiva till ett femte jobbskatteavdrag blev ett hett diskussionsämne under vår ekonomisk- politiske talesperson Erik Almqvists seminarium som handlade om ett tredje (socialkonservativt) alternativ inom svensk politik. Efter lite kampanjande vid SD-tältet var det dags att lyssna till SD Kvinnors Carina Herrstedt som höll ett riktigt bra och kaxigt anförande. Jimmie Åkesson höll senare vad som mycket väl kan vara sitt bästa tal någonsin.

Dagens höjdpunkter: Johnny Skalin om EU, Erik Almqvist om SD:s ekonomiska politik, Carina Herrstedts tal om SD Kvinnor, Jimmie Åkessons tal.

Måndag 2/7: Under måndagen begav vi oss iväg för att lyssna till Unga KRIS som höll ett seminarium med tillhörande frågestund. Detta är aktuellt för oss inte minst då vi på ett lokalt plan funderat på att ta kontakt med dem för att lära oss mer samt se vad vi som politiker kan göra för att underlätta deras arbete. Av en slump hamnade jag senare vid Gudrun Schymans (F!) torgmöte där män i vanlig ordning ansågs vara boven när det kommer till det mesta. Senare var det kampanjande vid tältet för min del. För första gången på länge hamnade jag då i en lång debatt med flera personer från fryshuset, som även filmade det hela. Jag har generellt sett ganska dålig erfarenhet av representanter från fryshuset, men denna gång var de mycket trevliga och respekterade att vi hade olika åsikter. Under ett seminarium om vilka som vill bli politiker med dagens mediabevakning lftyes en ny aspekt som jag inte tänkt på fram. Som jag själv tror jag att det är många som lite av en slump halkat in och blivit heltidspolitiker. Dock finns det många som från början satsat på det och med dagens mediabevakning är det inte konstigt om många inte vågar vilket på sikt kan bli ett stort problem. Faktum är ju, trots allt, att ingen är perfekt. Senare på kvällen blev det dags för årets första dopp (i havet) för min del vilket var otroligt kallt.

Dagens höjdpunkter: Seminarium av Unga KRIS, expressen frågar ut Jimmie, F! håller torgmöte, kampanj vid tältet, seminarium om att våga bli politiker med dagens bevakning, torgmöte med Hanna Wigh från SD Kvinnor, bad.

Tisdag 3/7: För första gången lyssnade jag under tisdagen på talare från Ship to Gaza. Jag har tidigare inte riktigt lagnt ned så mycket energi på just deras projekt, men det var ganska intressant att höra deras synvinkel. Föga förvånande var att de till stor del erkände att det mest är en symbolisk aktion och inte på riktigt en hjälpflotta. När jag skulle ta några flygblad från Nationaldemokraternas tält hamnade jag i diskussion med deras partiledare Marc Abramsson. Det var första gången jag talat med en aktiv nationaldemokrat, vilket var intressant då mina fördomar tyvärr blev bekräftade. Det är i mina ögon otroligt märkligt hur media och andra kan se oss som lika partier då ND i mina ögon inte skiljer sig så mycket från nazistpartier. Skillnaden mellan dem och nazisterna tycks enbart vara att ND tror på demokratin, i övrigt misstänker jag att rastänket i de båda partierna ser ungefär likadan ut. Det råder dock inget tvivel om att Marc är en skicklig partiledare, retoriskt sett. Hanna Wigh och Paula Bieler höll senare i ett torgmöte med fokus på hedersrelaterat förtryck (SD Kvinnors punktprogram för att bekämpa detta har under veckan del för del presenterats och går att hämta här). Paula Bieler sitter inte bara i SD Kvinnors styrelse utan utmanar även den sittande ordföranden för SDU, Gustav Kasselstrand, som förbundsordförande. Efter att ha sett Paulas anförande vid torgmötet råder det inget tvivel om att Gustav får en tuff match. Senare på kvällen var det statsminister Fredrik Reinfeldts tur att hålla tal och det lär ha varit det sämsta av alla partiledartalen. Personligen hade jag svårt att stå kvar och det var tydligt att han inte lyckats bra då till och med flertalet ungmoderter inte apploderade när de skulle. Kvällen avslutades dock bra med att 13 av de Östgötar som åkt dit åt en gemensam grillmiddag på kvällen.

Dagens höjdpunkter: Torgmöte med Ship to Gaza, seminarium om forskare och politiker i samspråk, prat med polisen, samtal med Marc Abramsson, kampanjande vid tältet, torgsamtal om rätten att bestämma om sitt eget liv, torgmöte med Paula och Hanna från SD Kvinnor, tal av Reinfeldt.

Onsdag 4/7: Dagens första seminarium var efterlängtat och handlade om  polisens arbete mot hedersrelaterad brottslighet. Det var intressant att höra om länsstyrelsen i Östergötland som till stor del leder arbetet mot hedersförtryck i Sverige och som nu leder ett pilotprojekt mot detta där Norrköping är en av testkommunerna (detta är även något jag tagit upp i en av mina motioner). Under ett seminarium om chefer och mångfald tjatades det om att våra företag var i ett stort behov av att ha peroner från olika håll och kanter i sin verksamhet. Samtidigt diskuterades det hur man skulle få in personer med utländsk bakgrund i företagen och hur de skulle få jobb. I vanlig ordning såg jag det som ganska märkligt att man ena sekunden kan säga att de behövs i företagen, och andra sekunden att de inte kommer in i företagen. Det är väl ändå företagsledarna som vet vem eller vad som behövs och inte multikultiförespråkare? Senare arrangerade fryshuset ett seminarium om ”jakten på svenskheten”. En intressant person i denna panel var Ulf Stenberg som sa sig inte förstå vad etnisk svensk var (strax efter att ha presenterat sig som en etnisk svensk man i mitten av livet). Ja du Ulf, definitionen på etnisitet finns på nationalencyklopedin. Bara att kolla där, oavsett om det handlar om etnisk kurd, etnisk arab eller etnisk svensk. 

Dagens höjdpunkter: Seminarium om polisens arbete mot hedersrelaterad brottslighet, expressen frågar ut Jonas Sjöstedt, seminarium om chefer och mångfald, tal av Sjöstedt, seminarium om ”jakten på svenskheten” av fryshuset.

Torsdag 5/7: Under torsdagen hade SD Östergötlands Arbetsutskott (AU) utanför Visby ringmur och det var en fin känsla! Förutom att vi tog flera, i vanlig ordning, kloka beslut gav det mig en funderare på hur viktigt det är med miljön för att man ska må bra. Det kändes hur skönt som helst att se naturen och den fina muren runt omkring sig vilket får mig att fundera på om man kanske även i framtiden borde ha möten utomhus, i fina miljöer. Känslan blev allt starkare efter att ha tittat vidare på några kyrkoruiner mitt i Visby. Senare under dagen testade jag på att skjuta lerduvor hos Jägareförbundet och fick, förga förvånande full träff på 20 av 20 lerduvor. Kanske man skulle ta jägarexamen? Ett seminarium om ”antimuslimism” hölls senare och med vid seminariet var bland annat Mattias Gardell. Seminariet i sig var vinklat och nästan obehagligt, dock slutade det bra då jag och Gardell bokade möte dagen därpå.

Dagens höjdpunkter: AU-möte, rundtur bland ruiner (S:t Per och S:t Hans), besök hos svenska jägareförbundet, seminarium om antimuslimism, tal av Jan Björklund

Fredag 6/7: Ett besök på kallbadhuset Kallis är ett måste när man är i Visby, vilket också blev fallet. Därefter bar det vidare med en rundvandring på Ship to Gaza, som var mycket intressant. Årets vackra skepp är köpt från Finland och heter Estelle. Om jag minns rätt kommer hon från 1920-talet. Detta är i mina ögon det tråkiga. Jag gillar inte det Ship to Gaza gör, men faktum är att de kommer att segla. Det jag trycker är tråkigt är att de inte då kunde ta ett annat skepp. Varför kasta bort denna präktiga och gamla skuta? Jaja, det är som det är och jag uppskattade rundvandringen (inte minst att se bastun som fanns i aktern av båten). Senare var det dags att bege sig Joda Bar för att träffa grundaren till svenska Ship to Gaza, Mattias Gardell för en öl. Det var kul att få samtala med honom och trots våra olika åsikter så verkar han vara mycket sympatisk och denna träff är nog en av höjdpunkterna under hela veckan.

Dagens höjdpunkter: Kallis, rundvandring på Ship to Gaza, Öl med Mattias Gardell

Lördag 7/7: Näst sista dagen hände inte mycket. Efter en fullspäckad vecka började seminarierna ta slut och för min del började dagen med en rundvandring i Visby domkyrka, som är mycket fin. Efter ett ganska intetsägande seminarium om hbt-personer och kyrkan blev det att gå mot Stefan Lövens tal som var mycket starkt. Löven som profilerat sig med sin tystnad visade sig vara en duktig talare med många viljor, även om lösningarna eller finansieringen verkade saknas.

Dagens höjdpunkter: Rundvandring på domkyrkan i visby, seminarium om hbt-personer och kyrkan, tal av Stefan Löfven, kubb.

Söndag 8/7: Göran Hägglunds tal fick jag och mina tillfälliga sambos följa framför TV-rutan. När han talat klart begav vi oss in till Visby och tog en tur på ringmuren och i den botaniska trädgården innan vi gick till restaurangen La Masia för att äta några otroligt goda tapas. Sedan var det bara att bita i det sura äpplet och bege sig till färjan för hemfärd.

Dagens höjdpunkter: Tal av Göran Hägglund, rundtur på muren, La Masia.

Kommentarer inaktiverade.

