Angående facebookmeddelandet

Efter dagens utskottsmöte väntade journalister från Expressen utanför salen. Jag fick först och främst frågor om vad jag tyckte om den nolltolerans mot extremism, rasism och rättshaverism som råder i partiet. Jag har även tidigare varit tydlig med att jag stödjer nolltoleransen och anser att den krävs för att vi ska kunna garantera väljarna att vi har ordning och reda.

Jag fick sedan se en skärmdump på ett videoklipp jag såg sommaren 2012 samt för lite mer än två år sedan, där människor brändes levande i religionens namn. Detta klipp minns jag väl, och de fruktansvärda saker som sker i klippet får nog de flesta att chockas.

I april 2011 sägs jag ha kommenterat detta klipp i en privat konversation på facebook. Detta är en konversation som jag förgäves har letat efter och även sökt efter med olika sökord i facebookchatten. Dessvärre har jag inte hittat konversationen, som jag tråkigt nog inte har något minne av vilket gör det svårt att analysera varför jag använder begreppen i det påstådda sammanhanget.

Efter att ha sett konversationen Expressen visat mig kan jag anta att min reaktion kom i affekt då jag blev känslomässigt berörd av det hemska jag just hade sett. Att man i vrede utrycker ord som inte är acceptabla är givetvis inte en ursäkt, men en möjlig förklaring om så har skett.

2 Responses to Angående facebookmeddelandet

  1. […] Uppdatering: Marcus Wiechels eget svar. […]

  2. […] har hänt:  Markus Wiechel (sd) har skrivit ”aphelveten” på en chat 2011 efter att ha bevittnat en film om en vidrig häxbränning i Afrika. Expressen får tag på en […]

