Fredrik Jönsson anmäler mig för förtal

Jag trodde givetvis att det var ett skämt, men fick i söndags reda på att det verkligen var sant, Fredrik Jönsson hade anmält mig för förtal (då började jag på riktigt skratta). Det är givetvis inte första gången Fredrik Jönsson anmäler en Sverigedemokrat för skitsaker, men jag tror nog ändå att han denna gång har slagit rekord.

Fredrik påstår att jag i mitt gamla blogginlägg säger:

1) att Fredrik har deltagit i en våldsam attack

2) att Fredrik har ljugit offentligt

3) att Fredrik har uttalat sin glädje över att en meningsmotståndare utsatts för våld

Vad Fredrik tycks ha missat är att jag aldrig har sagt att han var på plats i Eslöv under vänsterextremisternas attack. Inte heller har jag påstått att han har ljugit offentligt. I mitt blogginlägg uttryckte jag bara mina misstankar om att Fredrik egentligen var på plats i Eslöv eftersom det finns ett flertal Sverigedemokrater som tros ha sett honom där, samt rykten om att Fredrik berättade för elever på Fridhemskolan om sin närvaro i Eslöv. Det är en stor skillnad att misstänka att han var där än att säga att han var där. Det känns märkligt att Fredrik skulle åka hem när det faktiskt var detta utbildningsmöte han ville vara med att ”demonstrera” emot. Till Sydsvenska Dagbladet säger Fredrik dessutom rakt ut att han inte blev ledsen för att Björn Söder blev skadad, detta konfirmerar han själv under nyhetsmorgon dagen efter attacken (se videoklippen i gamla blogginlägget).

Finken

Jag har blivit intervjuad av reportrar från både Folkbladet och Corren. Bland alla frågor så tänkte jag särskilt på en gemensam fråga som handlade om var varför jag trodde att Fredrik anmälde mig. Kanske var det för att han faktiskt tycker att det jag skrev kränkte honom, vilket skulle vara synd då det inte var min mening att kränka någon. Eller också finns det andra skäl till agerandet. Personligen tror jag att han gjorde det av följande skäl: Få uppmärksamhet och bli känd, få lite extra pengar, ge oss Sverigedemokrater ett dåligt rykte samt göra det jobbigt för mig.

Få uppmärksamhet: Jag kan tänka mig att Fredrik ser upp till sin pappa Jan som tidigare varit partiledare för Sveriges kommunistiska parti. Fredrik vill nog också i framtiden bli en av Sveriges ledande kommunister. Kanske han till och med vill leda den kommunistiska revolutionen? Tecknen på att Fredrik vill synas är många. Han utnyttjar inte bara sin CP-skada flitigt utan har även frivilligt varit med i diverse mediala sammanhang. Ett av de senaste exemplen på detta är tidningen folkbladet som han själv hade kontaktat för att han ville att de skulle skriva om förtalsanmälningen. Fredrik har tidigare även medverkat som representant för kommunistiska ungdomsförbundet i TV samt driver en personlig blogg där han bland annat kallar sig för ”Frilansjournalist och föreläsare”. Enligt min mening försöker Fredrik bli en än mer offentlig person än han redan är.

Extra pengar: Jag tror att Fredrik ser detta som en chans också att få lite extra pengar. Den unge kommunisten har tydligen inte klarat gymnasiet och har så vitt jag vet har han inte heller något riktigt jobb. Därför förstår jag att det kan vara svårt för honom att få ekonomin att gå ihop. På sin blogg skriver han dock att han ”älskar att arbeta” så något jobb bör han ha. Märkligt, men när jag tänker på det är det inte sällan ”arbetarna” har svårt att tjäna pengar genom arbete och därför behöver snylta från staten eller andra medmänniskor.

Ge sd ett dåligt rykte: Det är inte första gången Fredrik angriper Sverigedemokraterna och enskilda Sverigedemokrater. Av någon anledning verkar han avsky oss som om vi vore något vi inte är. Hetsjakten mot oss har kanske tystnat lite grann på flera håll, men inte från Fredrik! Jag tror dock att Fredriks olika anmälningar mot oss Sverigedemokrater i slutändan gynnar oss när tidningsläsarna får se vad allt i grund och botten handlar om.

Angripa mig: Det är inte första gången vänsterextremister angriper sd-företrädare för att de i framtiden skall vilja hoppa av sina poster eller uppdrag. Detta är nog bara ett av dessa, om än i mildare och ej fysisk grad. Fredrik skriver själv i olika sammanhang hur vissa ”angrepp” mot honom egentligen är ”organiserade hatattacker”. Det ser snarare ut som om det är Fredrik som systematiskt attackerar Sverigedemokrater och inte tvärt om. Sedan undrar jag varför han skulle vara så viktig att organiserade hatattacker riktas mot honom.

Till Fredrik ”Finken” Jönsson:

Eftersom du, Fredrik, troligen läser detta tänker jag påpeka att jag håller mig borta från saker som inte är sant. Jag vill inte påstå något om jag inte har fakta att backa upp mina påståenden med. Det är inte jag som ägnar mig åt förtal, utan snarare du som kallar oss Sverigedemokrater för ”nazister” och/eller ”rasister”, och inte anmäler jag dig för förtal. När du i TV säger att vi Sverigedemokrater använder oss av våldsamma metoder ljuger du svenska folket rakt i ansiktet. Det är AFA, RF, SUF och andra vänsterextrema grupperingar som är de riktiga fascisterna, inte vi. Ditt agerande är i mina ögon ytterst omoget, och jag tror inte att jag är ensam om att tycka det.

Markus Wiechel,
En som håller sig till sanningen

Medialänkar: Sydsvenskan, Folkbladet, Corren, Sveriges Radio

Blogglänkar: Antiism, Politiskt Inkorrekt

Tidigare offer: Carina och Stefan (offer 1,2), Dragan Klaric (offer 3)

15 Responses to Fredrik Jönsson anmäler mig för förtal

  1. Knegarn skriver:

    Jag har sett mannen ett par ggr i TV och jag tycker han ger ett förvirrat intryck. Var inte för hård mot honom. Ge honom den sympati och respekt han inte ger dig.

  2. Camilla skriver:

    haha Snart har han gjort sig själv till en offentlig person, och då får man faktiskt skriva om honom.

    Han har väl insett att det är lättförtjänta 5000:- att anklaga folk för förtal. Men vet du vad? Det är helt lagligt att ha funderingar och ha åsikter- Det är inte samma sak som att förtala folk.

    Stå på dig Markus!

  3. demokratbloggen skriver:

    Detta inlägg: Vi är ju redan stämplade…

  4. peerpede skriver:

    Den goda kommunisten Fredrik verkar i starkt behov av en spindoktor i sin kamp för den kommunistiska diktaturen.

    Det är jo pinsamt att se hur denna pseudopolitiska halvfigur för sig fram inom kränkningsyrket med anmälningar hit och dit.
    Kanske pappa Jan borde lägga lite tid på att fostra och bilda denna vilsna unga man innan han gör bort sig fullständigt.

  5. Lilli skriver:

    Faktiskt kan även antydningar eller till och med frågor konstituera förtal…

  6. Fredrik ”Finken” Jönsson har gett ordet cp-skadad en helt ny innebörd, för till och med en person vars hjärnceller har så kraftiga spasmiska ryck att de är ”organvärldens” svar på akrobatik är mer normalt utvecklad än vad denne Jönsson är.

    //Karpstryparn

  7. Calle skriver:

    Stå upp för din sak, Markus!

  8. Larsson skriver:

    Markus:
    Bra att du står på dig! Vi som följt Jönsson under några år vet att han förmodligen attackerat Sverigedemokraterna.

  9. Larsson skriver:

    Calle: Jönsson är nog inte dömd för t.ex. misshandel. Men jag är dock säker på att han utövade fysiskt våld i Eslöv mot sverigedemokrater. Den som vill ha fotobevis kan kontakta mig.

  10. Patrik Ohlsson skriver:

    Vänsterextremisterna testar gränserna nu, eftersom de känner vind i seglen efter ett par vunna förtalsdomar. Men någonstans går gränsen för vad de kan få igenom, även om domstolarna är partiska till deras fördel.

    Jag har också blivit anmäld för förtal helt nyligen, beroende på en anonym kommentar på min blogg. Jag ansåg och anser inte att kommentaren gick över gränsen.

    Båda ditt och mitt fall skiljer sig en del från tidigare fall med förtalsanklagade SD’are. Du har inte fällt något absolut påstående, vilket var fallet vid tidigare domar. Det bör rädda dig.

    I mitt fall handlar det om en typ av kommentar som jag inte är skyldig att ta bort från min blogg ens om det skulle klassas som förtal, enligt lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor.

    Det vore absurt om någon av oss fälls, men det är möjligt att lagrummet går att vrida till så att det sker. Förhoppningsvis vet vi inom kort, och de kärande (anklagande) får stå där med sina rättegångskostnader.

  11. […] Fredrik Jönsson anmäler mig för förtal, Markus Wiechel’s Blogg […]

Lämna en kommentar