Debatt om Turkiets medlemskap orsakar stopp för Presidentresa

Efter diverse inlägg om Piratpartiet tänkte jag nu bryta trenden och istället fokusera mig på frågan om Turkiet skall vara med i EU.

Nicolas Sarkozy, Frankrikes President, hade en Sverigeresa bokad tills nu på tisdag. Han ställde dock in resan i fredags sedan han blivit irriterad efter att utrikesminister Carl Bildt talat väl om ett Turkiskt medlemskap i den Europeiska Unionen. Givetvis förstår jag Sarkozy, och hoppas att han tillsammans med de andra parlamentarikerna i EU som är emot ett Turkiskt medlemskap lyckas övertala den svenska regeringen och andra som vill utvidga EU till Asien och därmed tillåta ett inhumant, icke västerländskt land komma in. Inte nog med det har Turkiet begått ett flertal folkmord som inte ens erkänns av Sverige.

Läs mer om detta på Dagens Nyheter.

11 Responses to Debatt om Turkiets medlemskap orsakar stopp för Presidentresa

  1. BLÅ skriver:

    Frankrike som har begått folkmord i Afrika har dem erkänt?

    • markuswiechel skriver:

      Ja, de har erkänt, och de behandlar sina medborgare väl till skillnad från Turkiet.

      • Turkish Airlines skriver:

        Jag tycker att du ska läsa händelserna samt alliansen’s och Ryssland’s politik förre och under första världskriget lite djupare innan du drar slutsatsen folkmord.

        Turkiet behandlar sina medborgare ganska bra. Dem som inte behandlas bra är dessa som tog vapen i hande mot staaten. Kan du beskriva mig hur Sverige hade behandlat sina medborgare som hade öppnat eld mot svenska soldater?

        Förutom det har jag respekt för din ovilja om att se Turkiet i EU, din åsikt delas av flera i Europa idag..

        • markuswiechel skriver:

          Givetvis är frågan om deras folkmord knappast något man kan se på som om det vore vart eller vitt. Dock är det ett faktum att de har begått folkmord, oavsett vad som motiverade folkmordet.
          Som medlem i EU bör landet behandla alla medborgare lika, det gör inte Turkiet.

  2. Sven Eriksson skriver:

    Debatten om EU-utvidgningen är viktig, och borde föras även här i Sverige.

    När det gäller Turkiet så är det intressant att tänka i följande banor:

    Om EU ska vara en europeisk union, borde då inte unionens medlemmar vara europeiska länder? Är Turkiet ett europeiskt land, ur geografiskt, historiskt, kulturellt eller religiöst hänseende?

    Turkiet har en lång och imponerande historia. Det Ottomanska riket var en verklig stormakt under flera hundra år. Men har Turkiet någonsin varit en del av Europa?

    Israel är inte ett europeiskt land. Men jämför Israel och Turkiet! Vilket av dessa länder är mest europeiskt, ur ett historiskt och kulturellt perspektiv? Israel deltar ju redan i Eurovisionsschlagerfestivalen och fotbolls-EM, så varför ska inte Israel vara ett EU-land, om Turkiet ska vara det?

    I Turkiet har man påbörjat en demokratiseringsprocess, och man har kommit långt.
    Men år 2008 prövade Turkiets högsta domstol frågan om regeringspartiets laglighet.
    Vad säger detta om graden av konsolidering och liberalisering hos den turkiska demokratin?

    Om Turkiet beviljas medlemskap i EU, så kommer det att bli det största medlemslandet. Kan detta gynna unionen?

    • markuswiechel skriver:

      Håller verkligen med.
      Jag skulle vilja veta vad som gör att de som är positiva till inträdet tror att det skulle gynna EU.

  3. Turkish Airlines skriver:

    Låt oss säga att det var folkmord, är det ett hinder för att vara EU-medlem? Varför är Tyskland med då?
    Det är ingen argument för att inte släppa in ett land direkt i det samanhanget, eller hur?

    Jag undrar om ett medlemskap skulle gynna Turkiet mer än det skulle gynna EU. Dock är det irrelevant att göra en sådan jämförelse nu eftersom bara 10 av 33 kapitel öppnades med Turkiet just nu och bara 3-5 utav dessa 10 är stängda (som jag vet) sedan Turkiet godkänndes som ett kadidatland. T o m turkiska politiker kan inte se ett datum i sikt för ett ev inträde idag under omständigheterna.

    Men Turkiet’s demokratiseringsprocess pågår även om det pågår sakta och det ligger i allas intresse att det pågår tycker jag. Forsätter den här processen, om 10 år skulle Turkiet inte ha något problem med kurder eller armenier och dessutom vara en energibro för olja- och gasreserver i kaspiska havet samt Irak med en stabil och stark ekonomi. Även idag är Turkiet ett utav G-20 länderna.

    Skulle man inte släppa ett sådant land om 10 år i EU just pga religionen, då kommer det inte ha något med Turkiet att göra utan med islamofobin i Europa.

    En sista punkt om geografiska frågasättningen: Ligger Cypern geografisk i Europa? Är Cyperns befolkning större än Istanbul’s och Turkiet’s yta i Europa? Geografiska argumentet köper jag inte.

    EU är ingen sammling av ett geografiskt område eller kristna länder och borde inte vara det heller. Det är en sammling av nationer som delar gemensamma värderingar.

    Jag tror att Bildt har förhoppningen att Turkiet ska vara närmare till dessa värderingar i slutet av sin demokratiseringsprocess och EU ska gynnas inte mindre än Turkiet då.

    • markuswiechel skriver:

      Tyskland har erkänt sina folkmord vilket Turkiet inte har.
      Det är sant att Turkiet skulle kunna vara en bra energibro för Europa, även om det känns lite irrelevant för mig då jag inte vill ha någon utvidgning alls av EU och jag ser då hellre att de nuvarande EU-staterna klarar sitt energibehov själva.
      Att Turkiet är muslimskt kan orsaka problem. Jag är ingen islamofob och anser att alla människor skall få utöva sin religion, men som jag sa kan just islam i detta falla orsaka splittringar i Europa. Beträffande Cypern håller jag med om att det inte ligger så mycket bättre till, men som sagt så är jag emot alla EU-utvidgning.

  4. Turkish Airlines skriver:

    Det finns inget folkmord eftersom det är inte utförts av dåvarande osmanska staaten. Massor av människor (inte bara Armenier utan Greker, Bulgarer och Turkar) dog dock pga kollapsen av osmanska riket, det går inte att förneka. Sedan Berlin konferensen i 1878, Alliansen led av England och Frankrike samt Ryssland lovade alla nationer i osmanska riket sitt eget land och beväpnade kristna Balkan nationerna och Armenier mot osmanska regeringen. Lawrance of Arabia gjorde detsamma i arabiska geografin. De flesta fick sina självständighet men inte Armenier eftersom Ryssland drog tillbaka efter revolutionen i 1914. Samma scenario försöktes i Cypern av Grekland innan 1974 och samma scenario försöks med kurder i Turkiet idag dvs beväpna en folkgrupp mot staaten och genomför krav via våld.
    Dåvarande händelserna betraktar jag mer som ett civil krig mellan olika folksgrupper i riket än ett folkmord. Mellan dem medborgarna som var lojal mot sultanen och dem som ville inte längre vara lojal. Definitionen av ett folkmord fanns inte ens då, det godkänndes av FN först i 1948. Det är inte rätt och rättvis att gå tillbaka till en tid och försöka att hitta någon skyldig baserad på en definition som kom 33 år efter.
    Vill man förstå verkligen det som har hänt, måste man gräva ner lite djupare i den här frågan innan man drar en slutsats. Att Turkiet har varit tyst under alla dessa år och ville inte ens prata om det var inte pga våran skyldighet eller dålig samvete utan att vi tror inte att utbilda generationer med hat mot grannnationer skulle gynna någon. Våran ena skyldighet är att skapa fred och vara en del av fred i regionen. Och skulle vi ha ett dålig samvete, har vi det eftersom vi kunde inte skydda alla våra medborgare under Balkan och första världskriet oavsett derans religion eller nation mot utländska makters utlandspolitik.

    Jag påstår fortfarande att alla medborgare i Turkiet behandlas lika enligt lagen. Problemet är att nuvarande konstituonen är upplagd i 1980 av en militärkupp och besvarar inte nuvarande samhällets behov. Parlementet inkl kurdiska partiet hållar på att jobba på ett nytt men det tar sin tid att hitta en konsensus som skulle nöja alla.

    Jag håller med att religion kan orsaka problem eftersom individen’s värderingar byggs på religiösa tron till en viss del och EU byggs på gemensamma värderingar av olika nationer.

  5. BLÅ skriver:

    markuswiechel:

    Du påstår att Frankrike har erkänt folkmordet i Afrika?
    Vad gjorde Frankrike med Folkmordet i Rwanda? Har dem erkänt att dem har varit delaktiga?
    Du ska vara ärligt sluta ljuga.

    Sen att 100 år gamla grej som har hänt, Armenier fick stöt av engelskmännen och Fransmännen tom Ryssland.
    Armenier spelar så oskyldiga har dödat 600 tusen azerbarjaner? så det blir + – 0.

    Turkiet behöver inte EU längre, nu ska Irakiska oljan gå över från Turkiet allså ni blir mer mer beroende av oss.
    EU kommer aldrig bli ett Super Makt, varför? För att Europa har fortfarande medeltida mentalitet.
    USA har redan börjat slicka muslinska arsle men EU står på sin plats som en liten Hund.
    Sen att EU länder är hård drabbade av finans kristet, så man kan pissa på EU.

    Turkiet behandlar sina medborgare dåligt just de? Hur är det att vara invandrare i Sverige då hur behandlas man dårå? eller i Frankrike eller i England? Om det händer nåt negativt i Sverige så skyller man på Invandrarna lättaste vägen att kasta skiten på, när det går dåligt för Sverige då är det invandrarnas fel igen, så ni ska lära Turkiet hur man behandlar sina medborgare hehe fan i helvete.

    • markuswiechel skriver:

      Tror vi kan lämna debatten om erkända folkmord. Jag vet ärligt talat inte om Frankrike erkänt folkmord i Rwanda, men skulle det vara en viktig fråga i något sammanhang är jag säker på att de skulle det.

      Invandrare i Sverige behandlas dåligt av staten, det håller jag med dig om. De kommer hit, och sedan skiter staten i dem och kanske skickar lite pengar eller så. Det tycker jag är hemskt och det är därför jag vill arbeta för en mer ansvarstagande invandringspolitik. Av människorna i Sverige tycker jag nog att invandrare behandlas förhållandevis bra.
      Tro mig, jag har också varit invandrare så jag vet hur det är.

Lämna en kommentar